
 
 
 

Court of Appeal, Sixth District, California. 
Bradford HICKS, Plaintiff and Appellant, 

v. 
KNTV TELEVISION, INC., et al., Defendants and Respondents. 

No. H030607. 
 

March 5, 2008. 
 
 
Santa Clara County Superior Court, Superior Court No. CV025036. 
 
PREMO, J. 
*1 Plaintiff Bradford Hicks, a White man, was the 5:00 p.m. weeknight news anchor for defendant KNTV Television, Inc. 
(KNTV). When plaintiff's contract expired in 2003, KNTV chose not to negotiate a new contract with him. Several months 
later the station selected an African-American man to fill the position plaintiff had vacated. Plaintiff sued KNTV and 
National Broadcasting Company, Inc .(NBC), alleging causes of action for racial discrimination under Government Code 
section 12940 and for wrongful termination under Government Code sections 12940 and 42 United States Code section 1981. 
FN1

 
Defendants moved for summary judgment, setting forth evidence to show that they had chosen not to retain plaintiff because 
the newly hired vice president of news was dissatisfied with plaintiff's performance on the air. The trial court granted the 
motion and plaintiff has appealed from the resulting judgment. We shall affirm. 
 
I. FACTSFN2

 
[1] In April 2000, plaintiff signed an employment contract with KNTV. The contract was for a term of one year (May 1, 2000 
to April 30, 2001), with two one-year extensions exercisable at the option of KNTV. KNTV exercised both one-year options, 
extending plaintiff's contract to April 30, 2003. 
 
At the time plaintiff signed the contract, KNTV was owned by Granite Broadcasting, Inc., and was operating in the 
Salinas/Monterey television market. Plaintiff took the position with the understanding that he would be anchoring the 5:30 
and 10:00 p.m. weeknight news broadcasts and that he was in line to take over the more coveted 6:00 and 11:00 p.m. spots 
when the incumbent, Doug Moore, left the station. During plaintiff's tenure with the station, KNTV became an NBC affiliate 
and began broadcasting in the San Jose/Oakland/San Francisco television market. The San Jose/Oakland/San Francisco 
television market was fifth in the nation in terms of size, significantly larger than the Salinas/Monterey market. 
 
NBC purchased KNTV on May 1, 2002. Plaintiff was then anchoring the 5:00 p.m. news on weeknights. He also served as a 
reporter for the 11:00 p.m. newscast and hosted an entertainment and lifestyle program entitled Wine Country Living.Plaintiff 
had not succeeded to the 6:00 p.m. spot. Alan Denton, a White man, had replaced Doug Moore as the 6:00 and 11:00 p.m. 
anchor. 
 
NBC's purchase of KNTV led to many changes in top management. Linda Sullivan was hired to replace KNTV's president 
and general manager. The news director was also replaced. On July 15, 2002, KNTV hired James Sanders as vice president 
of news. Sanders was responsible for the editorial content and production value of all of KNTV's newscasts. 
 
Sanders assessed the performance of the KNTV news anchors and made several changes. He retained most of the anchors but 
reassigned some of them. Sanders chose not to retain several others, including plaintiff. Sanders stated that he chose not to 
retain plaintiff because he found plaintiff's performance abilities were “not consistent with KNTV's expectations for a major 
network evening news anchor in the fifth-ranked market in the nation.”Sanders thought plaintiff's on-air style was “aloof, 
distant, standoffish, unapproachable, stiff, and too anchor-like.”It was not what Sanders wanted for KNTV, which was an 



 
 
 

anchor who projected a “warm, approachable, credible, welcoming” style. As Sanders explained at his deposition, “I thought 
he needed to loosen up, to be more himself and to be an anchorman being Brad Hicks and not Brad Hicks trying to play the 
role of an anchorman. I thought that he came across on the air too much like a person trying to be an anchorman and not 
enough like a person bringing me the news. I did not believe he was connecting with the subject matter or the audience, and I 
thought that he gave the perception of someone giving a recitation of the news, not someone involved with it. I thought that 
Hicks was not exuding an aura that would make me feel like he was ‘one of us,’ meaning the audience, and that he was 
holding the audience at arm's length as opposed to embracing it. I also thought that his on-camera presence and demeanor 
were such that he came across like a person you wouldn't necessarily say ‘hi’ to if you passed him on the street.”Sanders had 
received telephone calls from viewers criticizing plaintiff's performance in terms consistent with these observations. Sanders 
maintained that he had spoken to plaintiff about his dissatisfaction with plaintiff's style on more than five separate occasions 
when he discussed plaintiff's overall job performance with him. Sanders never gave plaintiff a formal evaluation. Sanders 
denied that race played any role in his decision. 
 
*2 Plaintiff's personnel file contained a talent development recommendation dated October 2001 that included the following 
comments: “The key observation we discussed was staying away from the ‘Mr. Anchorman’ style delivery. You want to keep 
your performance true to your personality, showing warmth while maintaining the various levels of urgency that exist for 
every story .”The only formal performance review that appears in plaintiff's personnel file is dated July 1, 2002, and is signed 
by Sanders's predecessor, Bob Goldberger. Goldberger described plaintiff as having “an easy, conversational anchoring style 
that makes him very watchable.”The review credits plaintiff with turning in “strong consumer stories” and commends his 
dedication and leadership in the news room. Under the section entitled “Improvement/Development Needs and Plans” 
Goldberger wrote: “[Plaintiff's] easy anchor style is a bit polarizing. Some viewers take it as being aloof. [Plaintiff] needs to 
work on being a bit more commanding, and mainstream.”The comments suggest other areas in which plaintiff could improve 
and end by noting that plaintiff “is one of our best reporters.” 
 
Sanders informed plaintiff in early April 2003 that Sanders would not negotiate a new contract when plaintiff's existing 
contract expired at the end of that month. Sanders did allow plaintiff to remain at KNTV until August to give him the 
opportunity to find a new job. Plaintiff had asked to stay on as a reporter but Sanders declined, stating that, in his experience, 
moving a daily evening news anchor to the reporter role “doesn't work.” He was concerned that the move would affect the 
credibility of the news team overall by demonstrating the station's loss of confidence in plaintiff and that it would dampen 
morale in the newsroom and allow plaintiff to become disgruntled. Plaintiff ceased working at KNTV on August 15, 2003. 
 
When Sanders first informed plaintiff that he would not renegotiate his contract, Sanders had not identified any potential 
candidates for plaintiff's position. He recruited for the position mainly by getting the word out to other news directors, 
anchors, and talent agents. In the search for a replacement, Sanders considered approximately 100 applicants, reading 
résumés and viewing audition tapes. He interviewed several applicants by telephone. Sometime after plaintiff left the station, 
Sanders first spoke with T.J. Holmes, an African-American man who had been referred to him by someone at NBC. Holmes 
was the only applicant Sanders personally interviewed. Sanders described Holmes's on-air personality as imparting a sense of 
warmth, sincerity, and approachability, giving the impression that he enjoyed what he was doing. Sanders hired Holmes on 
September 15, 2003. 
 
Plaintiff was not the only anchor Sanders did not retain. Sanders decided not to retain news anchors Terilyn Joe, an Asian-
American woman, Kim Stephens, a White woman, and Linton Johnson, an African-American man. Sanders did allow 
Johnson, who had been anchoring the weekend news, to remain as a reporter. Sanders retained news anchors Alan Denton 
and Brett Cannon, both White men, Laura Garcia-Cannon and Sandy Castelblanco, Hispanic women, and Lisa Kim, an 
Asian-American woman. In addition to Holmes, Sanders hired Diane Dwyer, a White woman and Kris Sanchez, a Hispanic 
woman. When the sports and weather anchors, who were both White men, left the station Sanders replaced them with an 
Asian-American man and an African-American man. 
 
*3 Plaintiff's opposition included evidence to show that he was objectively more qualified than Holmes, having 13 years of 
journalism experience, eight years as a regular weeknight news anchor, familiarity with the Bay Area, and multiple 
journalism awards. Holmes, in contrast, had been in journalism for only four years, had no experience regularly anchoring 



 
 
 

five nights, no familiarity with the Bay Area, and no journalism awards. Plaintiff disputed Sanders's claim that Sanders had 
verbally counseled plaintiff about his performance. According to plaintiff, Sanders had never said a word about it. He also 
pointed out that his personnel file contained no documents noting Sanders's alleged dissatisfaction with plaintiff's style. 
Indeed, Sanders had encouraged him apply for anchor positions in other markets and had even recommended him to a 
colleague. When plaintiff had become aware of an open position with an NBC affiliate in Philadelphia he asked Sanders if he 
thought he ought to apply for it; Sanders encouraged him to do so. Sanders also suggested that plaintiff pursue opportunities 
with the Fox network. According to Sanders, he made the suggestion because he knew that Fox was growing and had plenty 
of openings and he thought plaintiff's “somewhat detached and stentorian style might match their style.”Sanders personally 
recommended plaintiff to Rick Blangiardi, the vice president and general manager of a Fox affiliated station in Honolulu, 
Hawaii. Sanders told Blangiardi that he was in the midst of a lot of changes at KNTV. He said, “Rick, I've kind of come in 
here with the marching orders to revamp.”Sanders told Blangiardi that “a guy was coming out of the station that [Sanders] 
thought was really talented” and that, if Blangiardi was interested, he should definitely talk to him. Sanders told Blangiardi 
that plaintiff was “a good reporter, a good storyteller” and a “pretty good investigative reporter,” which was one of the 
qualities Blangiardi was looking for. The only negative thing Sanders said about plaintiff was that, although he is a very good 
reporter, “he's going to go out on a site, you're going to have to just watch him that way, he's going to get caught up in his 
stories.”Blangiardi interviewed plaintiff for an anchor position but did not hire him due to budget circumstances. 
 
Plaintiff also produced evidence to show that there was pressure in the entire broadcast community to hire minorities. News 
directors and talent agents had told him that stations often look for people of a certain race or ethnicity to fill vacant anchor 
positions. Goldberger had told him that KNTV was concerned about appealing to the Hispanic market and that the station had 
to “pin down this Hispanic thing” when Goldberger decided to audition a Hispanic woman to work with plaintiff on the 5:00 
p.m. news. Plaintiff's agent had also told him around that same time (prior to NBC's purchase of the station) that KNTV was 
specifically looking for a Hispanic news anchor. After plaintiff's departure from the station, news directors in Oakland and 
Tulsa, Oklahoma told him they were not surprised that he had lost his job; according to them, KNTV had a “known diversity 
issue.” Plaintiff showed that, from January 1, 2003 until September 15, 2003, KNTV was the only major television station in 
the Bay Area without an African-American anchor. During this time the KNTV Web site identified a picture of Janice 
Edwards, an African-American woman, as a news anchor when, in fact, she was the host of Bay Area Vista, an entertainment 
program that was not connected to the news department. 
 
*4 In response to a request for documents pertaining to any equal employment policy KNTV might have, defendants 
produced a document (document 0199) dated January 1, 2003, which appears to compare the percentage of women and 
minorities employed by KNTV as “2A Reporters” with the percentage of women and minorities available in the workforce as 
a whole. The somewhat cryptic document indicates that of a total of 36 incumbents, 52.78 percent were women, compared to 
51.83 percent available, and 36.11 percent were minorities, compared to 28.37 percent available. 
 
In response to plaintiff's request for documents pertaining to recruitment for the open anchor positions, defendants produced 
three documents showing the recruitment source (company employee or talent agent), the number of interviewees (one in 
each case), and the date the vacancy was filled. Defendants also produced Holmes's employment application and a computer 
log indicating that the 5:00 p.m. anchor position had been posted on GECareers.com. Defendants could not produce the 
posting itself. Defendants produced no other documents pertaining to their recruitment of a news anchor for the 5:00 p.m. 
anchor position. 
 
II. THE TRIAL COURT'S RULING 
 
[2] The trial court acknowledged that the instant case is not the traditional discrimination case in which the plaintiff is a 
member of a racial minority. The trial court noted that, although some federal courts require White plaintiffs to produce 
evidence of “background circumstances” to establish that the defendant “is that unusual employer who discriminates against 
the majority,” California law does not demand such a showing.FN3The court noted, however, that it was not necessary to 
decide whether plaintiff had been able to prove a prima facie case since defendants had produced evidence of a legitimate, 
nondiscriminatory reason for refusing to negotiate a new contract with plaintiff and plaintiff's evidence did not raise a 
reasonable inference that defendants' nondiscriminatory reason was a pretext for unlawful discrimination. 



 
 
 

 
III. DISCUSSION 
 
A. Legal Framework 
 
[3] The purpose of summary judgment “is to provide courts with a mechanism to cut through the parties' pleadings in order to 
determine whether, despite their allegations, trial is in fact necessary to resolve their dispute.”(Aguilar v. Atlantic Richfield 
Co. (2001) 25 Cal.4th 826, 844, 107 Cal.Rptr.2d 841, 24 P.3d 493.) In an employment discrimination case, the employer, as 
the moving party, has the initial burden to present admissible evidence showing either that one or more elements of plaintiff's 
prima facie case is lacking or that the adverse employment action was based upon legitimate, nondiscriminatory factors. 
(Code Civ. Proc., § 437c, subd. (p); Caldwell v. Paramount Unified School Dist. (1995) 41 Cal.App.4th 189, 203, 48 
Cal.Rptr.2d 448.) 
 
[4][5] In meeting its initial burden the employer need not rely upon the premise that the plaintiff cannot demonstrate a prima 
facie case if the employer can set forth admissible evidence of its reasons, unrelated to unlawful discrimination, for the 
adverse employment action. (Guz v. Bechtel National, Inc. (2000) 24 Cal.4th 317, 357, 100 Cal.Rptr.2d 352, 8 P.3d 1089.) If 
the employer meets its initial burden in this manner, the plaintiff then has the burden to produce “substantial evidence that the 
employer's stated nondiscriminatory reason for the adverse action was untrue or pretextual, or evidence the employer acted 
with a discriminatory animus, or a combination of the two, such that a reasonable trier of fact could conclude the employer 
engaged in intentional discrimination.”(Hersant v. Department of Social Services (1997) 57 Cal.App.4th 997, 1005, 67 
Cal.Rptr.2d 483.) 
 
*5[6][7] The plaintiff must do more than raise the inference that the employer's asserted reason is false. “[A] reason cannot 
be proved to be ‘a pretext for discrimination ’ unless it is shown both that the reason was false, and that discrimination was 
the real reason.” (St. Mary ‘s Honor Center v. Hicks (1993) 509 U.S. 502, 515, 113 S.Ct. 2742, 125 L.Ed.2d 407.) If plaintiff 
produces no evidence from which a reasonable factfinder could infer that the employer's true reason was discriminatory, the 
employer is entitled to summary judgment. (Caldwell v. Paramount Unified School Dist., supra, 41 Cal.App.4th at p. 203, 48 
Cal.Rptr.2d 448.) 
 
“ ‘ “We review the trial court's decision de novo, considering all the evidence set forth in the moving and opposing papers 
except that to which objections were made and sustained.”‘ ( [State Dept. of Health Services v. Superior Court, supra, 31 
Cal.4th] at p. 1035, 6 Cal.Rptr.3d 441, 79 P.3d 556.) We liberally construe the evidence in support of the party opposing 
summary judgment and resolve doubts concerning the evidence in favor of that party.”(Yanowitz v. L'Oreal USA, Inc. (2005) 
36 Cal.4th 1028, 1037, 32 Cal.Rptr.3d 436, 116 P.3d 1123.) 
 
B. Analysis 
 
[8] Plaintiff argues that the trial court erred in concluding that there was no triable issue of fact. According to plaintiff, the 
trial court shifted the burden of persuasion to plaintiff and improperly weighed the evidence. Given our standard of review, 
we focus our attention only upon the evidence. Like the trial court, we begin with defendants' evidence of a 
nondiscriminatory reason for the adverse employment action plaintiff claims to have suffered. FN4

 
1. Defendants' Evidence of a Nondiscriminatory Reason 
 
[9] Plaintiff alleged that defendants' decision not to retain him was motivated by the desire to place an African-American in 
the 5:00 p.m. anchor position. In their moving papers defendants produced evidence to show that Sanders's reason for 
refusing to negotiate a new contract with plaintiff was unrelated to his race. According to defendants, plaintiff did not project 
the style or personality Sanders wanted in a KNTV news anchor. Sanders was new to the station as of July 2002. He had been 
hired as part of the new owner's overhaul of KNTV upper management. Sanders evaluated all the news anchors. After 
observing plaintiff's performance for about eight months, Sanders decided that plaintiff's style was aloof and distant, 



 
 
 

unapproachable and stiff. Sanders did not think plaintiff's performance was good enough for a television station in the fifth 
largest market in the country. This is sufficient evidence of a legitimate, nondiscriminatory reason for refusing to retain 
plaintiff after his contract expired. Plaintiff's burden then was to show that the “style” rationale was a pretext for defendants' 
intent to replace him with an African-American. 
 
2. No Evidence of Unlawful Discrimination 
 
a) Subjective Criteria Permissible 
 
[10] Plaintiff argues that he was objectively more qualified than Holmes. Plaintiff's objective qualifications, however, are not 
relevant to our analysis since defendants did not cite plaintiff's objective qualifications as their reason for letting him go. The 
reason was plaintiff's performance on the air. Plaintiff has not squarely challenged the legitimacy of this reason. (Denney v. 
City of Albany (11th Cir.2001) 247 F.3d 1172, 1186.) 
 
*6[11][12] The fact that Sanders's assessment was based upon subjective criteria does not, by itself, demonstrate pretext. It is 
true, as plaintiff maintains, that subjective evaluations may lend themselves to discriminatory abuse and should, therefore, be 
closely scrutinized. (See Warren v. City of Carlsbad (9th Cir.1995) 58 F.3d 439, 443.) But there is nothing inherently suspect 
in the use of subjective criteria. “ ‘Indeed, subjective evaluations of a job candidate are often critical to the decisionmaking 
process, and if anything, are becoming more so in our increasingly service-oriented economy.... Personal qualities ... factor 
heavily into employment decisions concerning supervisory or professional positions. Traits such as “common sense, good 
judgment, originality, ambition, loyalty, and tact” often must be assessed primarily in a subjective fashion, [citation], yet they 
are essential to an individual's success in a supervisory or professional position.’ “ (Denney v. City of Albany, supra, 247 F.3d 
at pp. 1185-1186, quoting Chapman v. AI Transport (11th Cir.2000) 229 F.3d 1012, 1033-1034.) Subjective criteria could be 
even more important in evaluating a television news anchor who represents the employer to the entire television audience. It 
is certainly possible that a station could use an objection to the anchor's style or personality as a pretext for unlawful racial 
discrimination. But absent some evidence that the station made its decisions based upon race, the mere use of subjective 
criteria does not permit us to second guess the employer's business judgment. (See Chapman v. AI Transport, supra, 229 F.3d 
at p. 1030 [courts do not sit as “ ‘ “super-personnel department that reexamines an entity's business decisions” ‘ “].) 
 
b) No Pattern of Discriminatory Hiring 
 
[13] Plaintiff contends that Sanders's pattern of hiring minorities to replace White anchors demonstrates that his personnel 
decisions were race-based. But we cannot detect a discriminatory pattern in the evidence plaintiff has supplied. For ease of 
reference we present Sanders's personnel decisions in the following table: FN5

 
Name Race Action 
Brett Cannon White Retained as weekday anchor. 
Allen Denton White Retained as weeknight anchor, 

6:00/11:00. 
Laura Garcia-Cannon Hispanic Retained as weekday anchor. 
Sandy Castelblanco Hispanic Reassigned to 5:00 p.m. spot. 
Lisa Kim Asian-American Reassigned to 6:00/11:00 p.m. 
Linton Johnson African-American Not retained as weekend anchor; 

retained as reporter. Hired Diane 
Dwyer (White). 

Bradford Hicks White Not retained. Hired T.J. Holmes 
(African-American). 

Terilyn Joe Asian-American Not retained as 6:00/11:00 p.m. 



 
 
 

weeknight anchor. 
Kim Stephens White Not retained. Hired Kris Sanchez 

(Hispanic). 
Nick O'Kelly (weather) White Not retained. Hired Rob Mayeda 

(Asian-American). 
Chris Flanagan (sports) White Resigned. Hired Daryl Hawks 

(African-American). 
 
*7 As shown by the table, Sanders did not retain five of the 11 anchors. The five not retained included two White men, one 
White woman, one Asian-American woman, and one African-American man. Sanders hired two African-American men, a 
Hispanic woman, an Asian-American woman, an Asian-American man, and a White woman. These choices show no 
preference for any one group over another. 
 
Plaintiff points out that Sanders replaced every White anchor who left the station with a minority, which, he claims, shows 
that Sanders must have taken race into consideration. Since the number of affected employees was so small, we do not find 
the pattern to be significant. As one appellate court has explained, the smaller the sample, the greater the likelihood that an 
observed pattern is attributable to factors other than discrimination. (Pollis v. New School for Social Research (2nd Cir.1997) 
132 F.3d 115, 121.) More to the point, we can only draw the inference plaintiff urges if we assume that simply failing to 
replace White employees with other White employees is evidence of racial discrimination. This is an obviously faulty 
assumption. 
 
c) No Evidence of Pressure to Hire an African-American 
 
It is plaintiff's position that Sanders was under pressure to hire an African-American news anchor because, between January 
and September 2003, KNTV was the only major Bay Area television station without an African-American anchor. Plaintiff 
also argues that there was general pressure in the industry to hire minorities and that KNTV was bound by the affirmative 
action programs of General Electric, NBC's parent company, and by its own affirmative action program. The evidence does 
not support the inference plaintiff urges. 
 
[14][15] The only evidence that KNTV might have used race or ethnicity as a hiring criterion is found in the comments of 
plaintiff's prior supervisor and talent agent to the effect that the station needed to hire a Hispanic anchor to appeal to the 
Hispanic market. There is no evidence that, after NBC purchased KNTV, it continued to seek talent on the basis of race or 
ethnicity. There was a General Electric policy that required “affirmative actions to increase opportunities in employment for 
women, minorities, the disabled and certain veterans.”And Sanders understood that the FCC required broadcasters to make a 
good faith effort to “have as broad, as deep and as diverse a candidate pool as you possibly can for every hire you make.”But 
there is no evidence that KNTV was bound by any policy that required it to make hiring decisions based on race. 
 
Furthermore, in spite of what news directors in Oakland and Tulsa may have believed, there is no evidence that, as of early 
2003, defendants were under any pressure to change the ethnic or racial makeup of the news staff. In fact, the evidence points 
in the other direction. As far as we are able to judge from the record, when Sanders first began making changes in the fall of 
2002, KNTV already had more minority news anchors than White male news anchors. Document 0199, which plaintiff 
claimed was part of an affirmative action policy, seemed to show that, as of January 2003, KNTV employed a greater 
percentage of minorities than existed in the pool of potential candidates. In short, even if there was industry-wide pressure to 
hire more minority anchors, and even if other news directors believed that KNTV had a diversity problem, there is no 
evidence that as of early 2003, when Sanders first decided not to retain plaintiff, there was any actual pressure upon him to 
make room for more minorities. 
 
*8[16] Plaintiff contends that the station's Web site, which referred to Janice Edwards as an anchor, shows how desperate 
defendants were to give the impression that the station was more diverse than it was. The argument is not rational. Edwards 



 
 
 

was employed by KNTV, there was no misrepresentation in that. We cannot fathom how misidentifying her as an anchor on 
the Web site would have advanced the station's alleged desire to have an African-American anchor on the air. The inference 
plaintiff would have us draw from this evidence is simply not reasonable. 
 
[17] According to plaintiff, defendants' failure to produce more documents pertaining to the recruitment and hiring of Holmes 
is proof of their focus upon hiring an African-American news anchor. Part of the argument involves plaintiff's claim that 
defendants failed to maintain documents as required by FCC rules. The FCC rule to which plaintiff refers requires 
broadcasters to widely disseminate job information in order to provide equal employment opportunities to a more diverse 
workforce. (47 C.F.R. § 73.2080 (2007); and see MD/DC/DE Broadcasters Ass'n. v. F.C.C. (D.C.Cir.2001) 236 F.3d 13, 16-
17.) To assist in evaluating compliance with that requirement, the rule requires stations to maintain records listing all job 
vacancies, sources of recruitment for such vacancies, the number of interviewees for each position, the referral source for the 
interviewees, the dates vacancies are filled, and the referral source of the hiree. (47 C.F.R. § 73.2080(c)(5) (2007).) 
Defendants produced a document listing the number of interviewees for the early evening anchor position (one), the referral 
source (“Employee Referral”), and the date the position was filled (September 15, 2003). Since Holmes was the only formal 
interviewee, there were no other statistics to include. Defendants produced a computer log showing the job was posted on 
GECareers.com, but could not produce a copy of the posting itself.FN6There is no evidence that there were any other 
advertisements for the position. Indeed, Sanders testified that he recruited by getting the word out to people in the business. 
Thus, the only FCC-required document that defendants did not produce was a copy of the GECareers posting. There is no 
evidence that defendants intentionally withheld or destroyed any evidence they were required to maintain. 
 
Defendants were unable to produce any other documents relating to the recruitment of Holmes's aside from Holmes's 
employment application; there were no résumés, applications, or videotapes from any other applicant for the job. (There was 
no videotape or résumé from Holmes, either.) This, plaintiff maintains, is further proof that defendants were set on finding an 
African-American and were not recruiting as widely as the FCC requires. The assumption implicit in plaintiff's argument is 
that Sanders's word-of-mouth recruiting allowed him to specify that he was looking for applicants to fit his alleged racial 
preferences. But there is no evidence that Sanders ever so specified. Plaintiff's contention that he did is speculative only. 
 
*9 We cannot help but observe that the only reason KNTV had no African-American news anchor from January through 
September 2003 is because, sometime in October or November 2002, Sanders had removed Linton Johnson from his 
weekend anchor position. If anything, Sanders's removal of Johnson shows that he was not under any pressure to make sure 
KNTV had an African-American anchor. 
 
3. No Evidence that Defendants' Asserted Reason is False 
 
Further undermining plaintiff's claim is the fact that plaintiff was unable to produce any substantial evidence to show that 
defendants lied about their reason for refusing to negotiate a new contract with plaintiff. Indeed, most of the evidence on the 
point tends to corroborate Sanders's determination that plaintiff's on-air style was not optimal. 
 
Plaintiff maintains that he was performing competently and had received compliments from his supervisors and coworkers 
and that viewer reaction to him was positive, but that is not what the record shows. Rather, the record demonstrates that 
plaintiff did not possess the qualities Sanders was seeking for an evening news anchor. Although plaintiff may have been 
complimented for various newscasts and for his reporting skills in general, that does not controvert evidence that his 
anchoring style was aloof, distant, or unapproachable. Indeed, plaintiff's previous supervisors passed over him for the 6:00 
p.m. anchor position when they replaced Doug Moore with Alan Denton. The 6:00 p.m. weeknight news is a station's primary 
news program and plaintiff admitted that his goal was to be the 6:00 p.m. anchor. The evidence showing that plaintiff's 
previous supervisors passed over him for that position raised the inference that they did not consider him to be qualified for 
it. 
 
Other evidence corroborates Sanders's assessment of plaintiff's style. The October 2001 talent development recommendation 
indicated that the talent coach had observed plaintiff's performance and recommended that he stay away from “the ‘Mr. 



 
 
 

Anchorman’ style delivery. You want to keep your performance true to your personality, showing warmth....” Goldberger's 
written evaluation contained favorable comments on plaintiff's reporting and leadership but described plaintiff's “easy 
anchoring style,” as being “a bit polarizing to some viewers” and that some viewers take it as being “aloof.” And Sanders had 
received complaints from viewers about plaintiff's style. All this evidence tends to support Sanders's determination that 
plaintiff's on-air personality was not as warm or approachable as the station desired. There is no evidence to the contrary. 
 
[18][19] It is true that Sanders did not document his dissatisfaction with plaintiff's performance but the absence of 
documentation does not raise an inference of pretext. A party's failure to produce evidence may allow for the inference that 
the evidence would have been unfavorable to the party but the inference generally applies when the party has intentionally 
concealed or destroyed the evidence. (Zimmermann v. Associates First Capital Corp. (2nd Cir.2001) 251 F.3d 376, 383; and 
see CACI No. 204 [“You may consider whether one party intentionally concealed or destroyed evidence. If you decide that a 
party did so, you may decide that the evidence would have been unfavorable to that party”].) There is no evidence here that 
Sanders ever made any note of his reasons for declining to negotiate a new contract with plaintiff and no evidence that 
defendants intentionally destroyed or concealed any such evidence. 
 
*10 Nor is this a case like McGinest v. GTE Service Corp. (9th Cir.2004) 360 F.3d 1103, 1123, in which there was no 
documentation to support the defendant's claim that its failure to promote the plaintiff was due to a hiring freeze. McGinest 
held, “the fact that a company the size of GTE does not have a memorandum, meeting notes, or other evidence of this hiring 
freeze or the financial difficulties that allegedly spurred the hiring freeze provides circumstantial evidence that the hiring 
freeze did not in fact exist .”(Ibid.) In contrast, it is not so strikingly unusual that a single supervisor might not document his 
dissatisfaction with a single individual, particularly when the individual was working under a contract that was about to 
expire anyway. Furthermore, any unfavorable inference one might otherwise draw from Sanders's failure to place a note of 
his dissatisfaction in plaintiff's personnel file is neutralized by the fact that the file contains other evidence to support 
Sanders's complaint about plaintiff's performance. 
 
[20] Plaintiff argues that Sanders's help with plaintiff's search for a new job shows that Sanders was not really dissatisfied 
with plaintiff's performance. But as Blangiardi confirmed, Sanders recommended plaintiff as a good reporter, not an anchor. 
Sanders said plaintiff was “a good reporter, a good storyteller” and a “pretty good investigative reporter.” Sanders said 
nothing about plaintiff's performance as an anchor. His suggesting that plaintiff pursue positions with other news 
organizations says nothing about Sanders's actual view of plaintiff's skills. To the contrary, Sanders's failure to describe 
plaintiff's skills as an anchor when he recommended him to Blangiardi implies that Sanders was not satisfied with those 
skills. 
 
[21][22] Plaintiff claims that Sanders's disparate treatment of Johnson, the African-American anchor Sanders allowed to 
continue as a reporter, shows that Sanders discriminated against plaintiff based upon his race. Plaintiff maintains that 
Sanders's concerns (morale, news team credibility, disgruntled employees) would have been equally applicable to Johnson. 
But Johnson had been a weekend news anchor whereas plaintiff had been a regular weeknight news anchor. Sanders was 
concerned that switching the daily evening news anchor to a reporter position would affect the credibility of the news team 
overall. “A plaintiff is not allowed to recast an employer's proffered nondiscriminatory reasons or substitute his business 
judgment for that of the employer. Provided that the proffered reason is one that might motivate a reasonable employer, an 
employee must meet that reason head on and rebut it, and the employee cannot succeed by simply quarreling with the 
wisdom of that reason.”(Chapman v. AI Transport, supra, 229 F.3d 1012, 1030.) A reasonable employer might well be more 
concerned with viewer and employee reaction to the demotion of a regular weeknight news anchor than he or she would be 
with demoting someone who only anchored weekend newscasts. Furthermore, we know nothing about the particulars of 
Johnson's contract with the station. In short, plaintiff has not shown that his situation was equivalent to Johnson's such that he 
should have been treated exactly the same. 
 
*11[23] There is a factual dispute over whether Sanders ever counseled plaintiff about his performance; Sanders said he did 
so on at least five occasions; plaintiff says he never did. The dispute is not material. Accepting plaintiff's evidence as true, the 
logical inference is that Sanders lied about counseling plaintiff. Although plaintiff argues that we may draw from this the 
further inference that Sanders's real reason for refusing to renegotiate his contract was Sanders's desire to make room for an 



 
 
 

African-American anchor, such an inference is weak at best. In light of all the other evidence, it is not reasonable. 
 
C. The Cumulative Evidence does not Create a Triable Issue 
 
Plaintiff cites Ryther v. KARE 11 (8th Cir.1997) 108 F.3d 832, in support of his argument that the accumulation of the 
evidence is sufficient to raise a triable issue. The case is distinguishable. Ryther was an age discrimination case involving a 
television sportscaster. The defendant had refused to renew the plaintiff's contract and claimed as its reason receipt of a 1990 
Gallup Survey showing the plaintiff's performance to be suboptimal. The primary issue was whether the overall market 
research was the true reason for the plaintiff's dismissal or merely a pretext for age discrimination. (Id. at p. 835.)The 
evidence included facts to show that the market research was an unreliable measure of the plaintiff's performance and, even 
so, the plaintiff was still the number two sportscaster in the market as a whole and above all other sportscasters at the station. 
(Id. at pp. 838-839.)The talent coaches' performance assessments were unreservedly favorable to the plaintiff and were 
critical of his eventual younger replacements. (Id. at p. 839.)And the vice president of news, who was responsible for the 
plaintiff's dismissal, had given him a glowing “ ‘commendable’ “ recommendation just one year before he was forced out. 
(Id. at pp. 835, 839.)The appellate court held that, in view of all that, a reasonable jury might have rejected the market 
research as the reason for the plaintiff's termination. (Id. at p. 839.)Evidence of age-based animus in the workplace could 
have supported a finding that the real reason the plaintiff was dismissed was his age. (Id. at p. 844.)Since the plaintiff had 
produced evidence to support his prima facie case, strong evidence of pretext, and indications of age-based animus in the 
work environment, that was sufficient to allow the trier of fact to find intentional discrimination. (Ibid.) 
 
In contrast, there is no evidence in this case to support a finding that Sanders's dissatisfaction with plaintiff's performance 
was pretextual. There is no evidence to conflict with Sanders's opinion. Independent evidence in plaintiff's personnel file 
actually supports it. Furthermore, there is no evidence of race-based animus or discriminatory hiring practices. There is no 
detectable pattern of invidious discrimination in Sanders's hiring decisions. There is no evidence of any kind to suggest that 
anyone at KNTV was dissatisfied with plaintiff on account of his race. Notwithstanding any alleged pressure within the 
industry to hire more minorities, or the belief of news directors in Oakland and Tulsa that KNTV had a diversity problem, 
there is no evidence that defendants were under any pressure to change the racial or ethnic makeup of the news staff at 
KNTV when plaintiff was dismissed in 2003. There is no connection between Sanders's decision not to renew plaintiff's 
contract and his decision to allow Johnson to stay on as a reporter. Nor does the fact that someone misidentified Edwards as 
an anchor on the Web site have any rational connection to Sanders's decision. 
 
*12 The only evidence that is arguably relevant to prove plaintiff's claim is plaintiff's allegation that Sanders never actually 
communicated his dissatisfaction to plaintiff personally. While the evidence might support a finding that Sanders lied about 
his reason, standing alone as it does, it cannot rationally support the ultimate inference required to reach a jury, which is that 
plaintiff was not retained because he was White. 
 
IV. DISPOSITION 
 
The judgment is affirmed. 
 
WE CONCUR: RUSHING, P.J., and ELIA, J. 
 

FN1. Plaintiff also alleged a cause of action for age discrimination but abandoned that claim below. 
 

FN2. We take the facts from the record that was before the trial court when it ruled upon defendants' summary 
judgment motion. (State Dept. of Health Services v. Superior Court (2003) 31 Cal.4th 1026, 1034-1035, 6 
Cal.Rptr.3d 441, 79 P.3d 556.) 

 
FN3. A plaintiff alleging racial discrimination usually must prove “(i) that he belongs to a racial minority; (ii) that 
he applied and was qualified for a job for which the employer was seeking applicants; (iii) that, despite his 



 
 
 

qualifications, he was rejected; and (iv) that, after his rejection, the position remained open and the employer 
continued to seek applicants from persons of complainant's qualifications.”(McDonnell Douglas Corp. v. Green 
(1973) 411 U.S. 792, 802, 93 S.Ct. 1817, 36 L.Ed.2d 668.) But where the plaintiff does not belong to a racial 
minority or other traditionally protected class, no universally accepted statement of the standard for establishing a 
prima facie case exists. There is currently a split among the federal courts that have taken a position on this issue. 
Five circuits apply an increased burden upon a White plaintiff, requiring a showing of “additional background 
circumstances” to support the suspicion of discriminatory intent. (Mastro v. Potomac Elec. Power Co. 
(D.C.Cir.2006) 447 F.3d 843, 851; and see Murray v. Thistledown Racing Club, Inc. (6th Cir.1985) 770 F.2d 63, 
67;Mills v. Health Care Serv. Corp. (7th Cir.1999) 171 F.3d 450, 456-457;Duffy v. Wolle (8th Cir.1997) 123 F.3d 
1026, 1036-1037;Reynolds v. School Dist. No. 1, Denver, Colo. (10th Cir.1995) 69 F.3d 1523, 1534; but see 
Iadimarco v. Runyon (3rd Cir.1999) 190 F.3d 151, 160-161 [rejecting the background circumstances requirement].) 

 
FN4. Plaintiff's complaint alleged that he was fired, terminated, and discharged. In his appellate brief plaintiff 
continues to characterize the adverse employment action as a “termination.” Although the parties do not mention the 
point in their briefs, plaintiff was not terminated in the generally understood sense of that word. Plaintiff's contract 
expired. Plaintiff's expectation that the contract would be renewed does not mean that he was discharged. His 
employment ended by operation of the contract. The real substance of plaintiff's complaint is that defendants 
wrongfully refused to negotiate a new contract with him and refused to allow him to work for KNTV as a reporter. 
Whatever terminology he may have used in his pleadings, his claims against defendants could only be for a 
wrongful refusal to hire (or rehire). It is unquestionably unlawful for an employer, because of a person's race, “to 
refuse to hire or employ” a person. (Gov.Code, § 12940, subd. (a).) There is an analytical difference, however, 
between wrongful termination and refusal to hire that affects the elements of the plaintiff's prima facie case (see, 
e.g., McDonnell Douglas Corp. v. Green, supra, 411 U.S. at p. 802) and that can affect the running of the statute of 
limitations (see, e.g., Williams v. City of Belvedere (1999) 72 Cal.App.4th 84, 92, 84 Cal.Rptr.2d 658). Thus, it is 
important for litigants to recognize the particular species of employment discrimination they intend to pursue. Since 
this case does not require consideration of plaintiff's prima facie case or the statute of limitations, the imprecision of 
plaintiff's pleading does not affect our analysis. 

 
FN5. Sanders took the actions listed in the table over a more than two year period, from mid to late 2002 through the 
early part of 2005. 

 
FN6. Plaintiff ultimately obtained a copy of what he believed to be the job listing. Since plaintiff was unable to 
authenticate the document, the trial court excluded it. 

Cal.App. 6 Dist.,2008. 
Hicks v. KNTV Television, Inc. 
--- Cal.Rptr.3d ----, 2008 WL 585033 (Cal.App. 6 Dist.), 08 Cal. Daily Op. Serv. 2686 
 
 


